سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تفاوت UI و UX چیست ؟

تفاوت UI و UX چیست ؟



Home>تفاوت UI و UX چه چیزی است ؟
تفاوت UI و UX چه می باشد ؟
5 years ago0 comments
رابط کاربری و طراحی اپلیکیشن  تجربه کاربری در پباده سازی دوچرخه هم معلوم میباشد!
رابط کاربری و تجربه کاربری در پباده سازی دوچرخه هم معلوم میباشد!userexperiencerocks.com
این روز ها دو اصطلاحی که خوره‌های اینترنت و طراحان تارنما‌ها بسیار به عمل می برند، رابط کاربری(UI) وتجربه‌ی کاربری(UX) میباشد. دو عبارت در ظاهر شبیه، امّا در واقع گوناگون که اتفاقاً تمامی‌ی ما به نوعی با آنها رمز و عمل داریم. چه اهل فناوری باشید و چه نباشید، فهم معانی این دو عبارت قطعاً برایتان مایحتاج میباشد.



کلمه و واژه اختصاری UI خلاصه گردیده‌ی User Interface میباشد که در فارسی اصطلاح رابط کاربری، نمای کاربری یا این که واسط کاربری را معمولاً برای آن به عمل میبرند. به صورت خلاصه رابط کاربری دربرگیرنده همگی‌ی المان‌های دیداری میگردد که موقع عمل با یک سایت یا این که برنامه با آن روبرو می‌شویم. یک رابط کاربری با جلوه‌های تصویری و طریق‌های متفاوت کارایی می‌نماید محتوا و ابزار را به مخاطب ارائه نماید و او‌را سرگرم خودش نماید.

رابط کاربریِ هر سیستمی بایستی طوری پباده سازی خواهد شد تا در با صرفه‌ترین صورت، مخاطب را به خودش عشق و علاقه‌مند نماید و نیازش را برطرف نماید. ابزارهای کنترلی ارائه گردیده، دکمه‌ها و لینک و پیوند‌ها و نیز قشنگ پباده سازی شدن دور و بر، تمامی از موضوعات مرتبط با واسط کاربری یا این که UI می‌باشند.

رابط‌های کاربری، با پیشرفت سیستم‌برهان‌ها، پیشرفت کرده و دلنشین‌خیس گردیده‌اندرابط‌های کاربری، با پیشرفت سیستم‌استدلال‌ها، پیشرفت کرده و دلنشین‌خیس گردیده‌اند.

امّا واژه و کلمه‌ی دوم مشاجره ما UX است که خلاصه‌گردیده‌ی User Experience و متساوی تجربه‌ی کاربری در لحاظ گرفته میگردد. در نگاه نخستین تفاوت رابط کاربری و تجربه‌ی استفاده کننده چندان مشخص و معلوم وجود ندارد که در اینجا کوشش می کنیم به رفع ابهام بپردازیم. تجربه کاربری به همه عاطفه ها و رمانتیک گفته می گردد که هنگام عمل کردن با یک سیستم در استفاده کننده تولید میشود. با یقین پباده سازی نمای یک وبسایت در شم رضایت یا این که حیران شدن استفاده کننده تأثیر دارااست؛ ولی تجربه‌ی کاربری در اثرها نمای کاربری خلاصه نمی شود و بسیار بزرگ‌خیس میباشد. در واقع UX دربرگیرنده همگی‌ی برخورد‌ها و فعل و انفعالات استفاده کننده با یک خدمت می شود که عامل ها متفاوت آن را خوا‌هیم اذعان کرد.

اذن بدهید تا وارد جزئیات نشده‌ایم یک نمونه برایتان بیان کنم. مثالی که اتفاقاً کامپیوتری هم وجود ندارد و بیشتر مکانیکی میباشد تا متوجه حضور UX و UI در معاش روزانه‌مان هم بشویم. در صورتی رانندگی کرده باشید (یا این که حتی به رانندگی سایر افراد اعتنا کرده باشید)متوجه کاربرد دنده‌ی خودرو در مراحل جنبش می‌باشید. دنده‌ای که در کنار راننده میبینیم در واقع یک واسط کاربری برای مدیر باکس‌دنده‌ی ماشین(گیربکس) میباشد تا در مواقع متفاوت توازن در میان نیرو و عجله نتیجه ها از موتور را تهیه و تنظیم کنیم. این رابط کاربری ممکن میباشد به صورت خودکار یا این که دستی پباده سازی خواهد شد. با این که خودکار بودن دنده، تجربه‌ی کاربری بسیار دل‌نشینی را برای راننده مهیا میاورد، امّا آیا تمامی‌ی این احساس رضایت یا این که حزن در اتوماتیک بودن خلاصه میگردد؟ مسلّماً پاسخ منفی میباشد زیرا مطلقاً فعالیت با دنده‌ی خود کار ماشین‌های گران قیمت و آپدیت BMW بسیار لذت‌قسمت‌خیس از دنده‌ی خودکار سوار گردیده بر روی یک پژوی مرتبط با ده سال‌ی 90 میلادی میباشد! پس خل وچل کلاج، اعتنا ایجاد چرخ‌دنده‌های باکس‌دنده، کالا آلیاژهای به عمل رفته و بخش اعظمی عامل ها مکانیکی دیگر نیز علاوه بر پباده سازی و صورت واسط کاربری، در تجربه‌ی دنده تغییر دادنِ ما تأثیر دارااست.

به عبارتی‌سیرتکامل که پباده سازی مکانیکی و کیفیت ایجاد قطعات متفاوت موتور و باکس دنده بر تجربه‌ی رانندگی ما اثر گذاشت، در پباده سازی قابل انعطاف‌افزارها و وبسایت‌ها هم کارداران گوناگونی علاوه بر پباده سازی UI بر تجربه‌ی کاربری اثر دارا‌هستند. گرچه خیلی وقت ها موضوعات مطرح در پباده سازی تجربه و واسط کاربری، به جهت هدف ها مشترک با یکدیگر هم‌پوشانی دارا هستند. به صورت نمونه در پباده سازی رابط گرافیکی گفته می‌گردد اصل اولیه، برآوردن نیازهای مخاطب میباشد. همین اصل سبب حذف بخش اعظمی از موادتشکیل دهنده گرافیکی زائد و به هم ریخته‌کننده‌ی فضا می گردد؛ به عبارتی احساس نیکی که موقع به کار گیری از قابل انعطاف‌افزارهای معمولی البته کارآمد به ما دست میدهد. بی‌شک این اعتنا طراح، در تجربه‌ی کاربری ما هم تأثیر بی واسطه دارااست.

رابط کاربری و تجربه کاربری تکمیل کننده هم ولی متعدد هستندرابط کاربری و تجربه‌ی کاربری کامل کننده هم، ولی گوناگون می‌باشند.

در یک تقسیم‌بندی خوب و دیدنی، بها‌های مختلف دخیل در تجربه‌ی کاربری را در شش دسته قرار داده‌اند:

1.در دسترس بودن وب سایت یا این که خدمت متبوع: به صورت نمونه اکران خوب مطالب، سرعت بارگذاری شدن و سازش با مرورگر‌های متعدد از کارداران این قسمت می‌باشند.

2.مشتاق کردن مخاطب: بعضا از وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها چنان پباده سازی دیده‌نواز و نوشینی دارا هستند که ما‌را غرق در خویش می‌نمایند! رنگ‌بندی مطلوب، تایپوگرافی و گزینش فونت‌های مطلوب و یک‌دست، موادتشکیل دهنده گرافیکیِ خوش‌طرح (مانند دکمه‌ها) و به کار گیری‌ی به‌جا از محتوای چندرسانه‌ای مخاطب را مشتاق خویش خواهد ساخت و ساز.

3.کوشش مطلوب: سرویسی که کاربردی نباشد، با زیباترین شمایل هم برای استفاده کننده دلرُبا نخواهد بود! آسانی جنبش در میان صفحه ها، اسم‌گذاری و دسته‌بندی مطلوب مطالب، معماری مطلوب مطالب و انتقال صحیح احساسات، به کاربردی بودن خدمت یاری می‌نماید.

4.ریلکس پیدا شدن: یک وبسایت خوب می بایست بی آلایش و ریلکس به دست مخاطبانش رسد. تبلیغات و بازاریابی، ترفندهای باصرفه‌سازی وب سایت برای پیدا شدن در موتورهای کاوش و اصولاً برندینگ و اسم‌گزینی خوب منتهی به ریلکس‌خیس پیدا شدن وب سایت یا این که برنامه میشوند.

5.محتوای کاربردی: دو صد گفته زیرا نیم خلق وجود ندارد! وجود محتوای گزینه انتظار مخاطب با آن کیفیتی که تصور کرده و عکس العمل نکردن با خطاهای نابه‌جا محتوا را کاربردی و موءثر می‌نماید.

6.اعتبار محتوا: مطالب و محتوا، به خصوص در موضوع‌های علمی و خبری، مسلما بایستی مراجعی را داشته باشند و قابل اعتبارسنجی باشند. همینطور طرز‌ی ذکر یا این که نگارش داده ها هم اساسی میباشد، هیچ‌کس توقع تلاوت خبر‌ها روز را با لحن کلام فی مابین دو دوست دبیرستانی ندارد!

اندیشه کنم الآن متوجه گردیده باشید که زمانی از یک تارنما یا این که اپ راضی نیستید، در واقع صرفا با رابط کاربری و پباده سازی قیافه‌ی آن ایراد ندارید؛ بلکه اغلب تجربه‌ی کاربری نیکی از آن ندارید. UX چنان اهمیتی دارااست که وزارت بهداشت آمریکا در سایتی مبادرت به نشر مقالاتی در قضیه معماری تجربه‌ی کاربری نموده است. با دقت به مطالبی که فراتر ذکر شد و بازار رقابتی که امروز دربین تارنما‌ها و خدمت‌ها وجود دارااست، حضور طراحان تجربه‌ی کاربری (UX Designers) تماماً مایحتاج میباشد. اشخاصی خلّاق و خوش‌ذوق و سلیقه که اشکالات یوزرها پایانی را پیدا نمایند و تا چارهّش را پیدا نکرده باشند، آهسته نگیرند!